Chevalier

Det svenske jagttøjsmærke med det franskklingende navn har en lang historie bag sig. Nu går virksomheden ind i en helt ny æra med nye ambitiøse ejere ved roret.

Chevalier

Chevalier holder til i renoverede, gamle fabrikslokaler i udkanten af Göteborg. Det er et mondænt kontormiljø med masser af moderne virksomheder i korridorerne. Som stort set alle andre vesteuropæiske tøjfirmaer har man henlagt selve produktionen til fabrikker i øst, mens hele udviklingen, salget, markedsføringen og hvad der eller er vitalt for et moderne brand, styres fra hjemlandet Sverige.

Med aner tilbage til 1950 er Chevalier helt klart et af de ældre brands på jagtstativernes bøjlestænger. Virksomheden har altid stået for eksklusivt tøj, men i starten var det, som navnet antyder, mere ridefolket end jægerne, man anså for den primære målgruppe for brandet. Det hele begyndte med, at fabrikant Arne Lundberg startede sin produktion af ridebukser i Borås. Siden gik man ind på jagttøjsmarkedet med klassiske produkter, blandt andet loden, som var på mode den gang, hvor det stadig var Tyskland, som var den væsentligste inspirationskilde for Nordens jægere.

Chevalier women
Chevalier startede oprindeligt med ridetøj og har holdt fast i at designe godt jagttøj også til kvindelige jægere.

MODERNISERING AF CHEVALIER

Det første skridt imod den virksomhed, som Chevalier har udviklet sig til i dag, blev taget i 1987, da Lars Björkmann købte sig ind i virksomheden. I 1991 fulgte Lars Elofsson trop, og de to Lars’er, der begge havde en fortid i tekstilbranchen, kastede sig ud i at modernisere Chevaliers jagtlinje og gøre tøjet tilgængeligt på de nærmeste eksportmarkeder. Indtil da havde mærket stort set udelukkende kun været tilgængeligt for svenske jægere. Med de nye ejere ved roret bredte man sig indledningsvist til Norge, Danmark og Finland, og man gjorde det under en af de mest tumultagtige perioder i svensk økonomi, da den svenske krone på kort tid mistede godt en tredjedel af sin værdi. Det var ikke nogen nem udgangsposition.

Den åndbare Goretex membran ændrede for altid forventningerne til jagttøjets komfort i regnvejr.

Men resultaterne af anstrengelserne udeblev ikke. I 1992 nåede Chevalier med jagttøjssættet ”Montana” en vigtig milepæl i mærkets historie. Montana var det første europæiske jagttøj i moderne, syntetisk mikrofibermateriale produceret med Goretex membran. En revolution her som det havde været en revolution i USA kort tid inden. Kombinationen af lydløst og hurtigttørrende mikrofiber og åndbare membraner ændrede spillereglerne for jagttøjsbranchen for altid. Jagttøjet var med ét slag blevet et højteknologisk performance produkt, og Chevalier var først ude af starthullerne. Montana-sættet gik ikke så overraskende hen og blev en skandinavisk klassiker, og det placerede for alvor det svenske brand i toppen af branchen.

 

Næste milepæl nåede Chevalier i 1997, da man var først ude med tøj, hvor Goretex-membranen var lamineret til yderstoffet. Sættet hed Midland, og Chevalier opnåede faktisk eneret på teknologien i Europa i et par sæsoner. Et faktum, som i den grad gav mærket et stort teknologisk forspring i forhold til konkurrenterne.

Chevalier, Gore-tex
Chevalier var de første i Europa med jagttøj med den vandafvisende Goretex membran.

 

BREDT PUBLIKUM

I modsætning til de fleste andre skandinaviske jagttøjsmærker har Chevalier igennem årene ikke blot fokuseret på jægerne, men også satset på såvel outdoor-markedet som ridesporten. Man har desuden været særligt opmærksomme på det kvindelige publikum og har gennem årene forfinet det eksklusive image. Der er altid et nobelt udtryk over produkterne. Det er tøj, man sagtens kan bære på såvel selskabsjagter som i hverdagen.

Chevalier
Chevalier satser ikke kun på jagttøj, men også på ride- og outdoor-tøj.

I dag er mærket repræsenteret i 25-30 forskellige lande. Hjemmemarkedet Sverige er stadig det stærkeste, men udviklingsafdelingen kører på højtryk og genererer nye produkter i en lind strøm inspireret af input fra sælgere og kunder. Som det er kutyme i branchen, ligger udviklingen mere end et år foran salget. Man skal være lidt af en spåmand for at begå sig som jagttøjsfabrikant.

Den seneste udvikling for Chevalier er, at firmaet endnu engang har skiftet ejer. Det er koncernen Mellby Gård AB, som har overtaget roret efter ønske fra de gamle ejere, som følte, at tiden var moden til et generationsskifte. Den nye ejerkoncern breder sig med succes over mange forskellige virksomhedsområder og har stor erfaring med jagtrelateret virksomhed i kraft af ejerkredsens personlige passion for netop jagt og natur. Der er ingen tvivl om, at der fremover bliver satset hårdt på at tage Chevalier endnu nogle skridt videre. Vi ser frem til at følge udviklingen.

Læs også

Test af Seeland Hawker – Højteknologisk jagttøj til lavpris

Pinewood tøj til forår og efterår