Danske jægere, der skal på jagt i Norge det kommende efterår, skal se sig for, når de kører. Antallet af dræbte rådyr i den norske trafik en nemlig steget voldsomt de seneste år. Tal fra det norske bureau for statistik tyder på en næsten fordobling af påkørt råvildt de seneste 10 år.
Statistikken viser, at stigningen begynder omkring 2013-2014, hvor 3.784 dyr påkøres. Siden stiger den jævnt og når hele 7.176 dyr i det seneste jagtår 2023-2024. Det mest markant er, at det tilsyneladende kun gælder for råvildtet men ikke er gældende for de store hjortearter – elge og krondyr. Her er der ikke en signifikant op- eller nedadgående tendens det seneste årti.
Bestanden af hjorte og elge i Norge har været i markant stigning fra 80’erne og frem til i dag, ikke mindst i og omkring boligområder. Men de seneste 10 år er er antallet af nedlagte stykker større hjortevildt ikke steget med mere end knap 30 pct. Derfor er det næppe større afskydning, der er skyld i at antallet af påkørte rådyr hjorte ikke har fulgt rådyrene i vejret, når det gælder påkørsler. Ifølge det norske jægerforbund (NJFF – Norges Jæger og Fisker Forbund) er nordmændene samtidig blevet bedre til at indrapportere påkørt vildt. Ikke mindst hjortearter. Men en enkelt faktor kan ifølge Jægerforbundet spille ind på de markant mindre tal, når det gælder de store hjortearter, og det er forsikringsforhold.
Kronvildt og elge laver ofte store skader på køretøjerne, og derfor har forbundet en ide om, at en gruppe bilister vælger at undlade indberetning og betaler skaderne selv for ikke at opleve en betydelig stigning i forsikringspræmien.
Det er der dog ifølge det norske jægerforbund ingen grund til. Forbundet har nemlig talt med norske forsikringsselskaber, der oplyser, at skader i forbindelse med påkørt vildt ikke resulterer i, at præmien sættes op eller forhøjer selvrisikoen hos norske forsikringsselskaber.
Her på MitJagtblad har vi talt med forsikringsselskabet Alm. Brand i Danmark, der oplyser, at det kræver en særlig ”tilvalgsdækning kaldet ”Påkørsel af dyr,” hvis skader efter påkørsel af dyr ikke skal resultere i en præmiestigning eller påvirke selvrisikoen.
(Grafik: Norges statistik SSB)
Som det kan ses af grafen er det mest påfaldende, når det gælder situationen omkring påkørsler af hjortevildt i Norge, at råvildtet stikker ud. Antallet af trafikdræbte rådyr (grøn kurve) er nærmest eksploderet de seneste år. Sort kurve viser trafikdræbte elge, og blå viser hjorte. (Sæsonen 2023-24 er ikke medtaget her).
Ud over at der muligvis er et mørketal, når det gælder de større arter, mener det det norske jægerforbund, at det stigende antal påkørte rådyr blandt andet skyldes, at rådyr gerne findes tæt på, hvor mennesker bor, og at de kan opføre sig ganske uforudsigeligt. Rådyrene anvender heller ikke, i modsætning til større hjortevildt, faste trækveje og overgange.
NJFF henviser til forskning, der viser en klar geografisk sammenhæng mellem, hvor hjorte bliver ramt og beboede områder. Kollisioner forekommer ofte i zoner med 60 km fartgrænse.
Det samlede antal hjortevildt, der er registreret som døde eller nedlagt uden for almindelig jagt i jagtåret 2023-2024, var i alt 15.969 individer.