Ungt dansk firma satser på estisk kvalitet og samvær omkring jagten med RemingtonSW
Konstant udvikling, feedback som baggrund for forbedringer – og særlig fokus på kvalitet. Det er temaet, når det estiske firma RemingtonSW (Synergi World) udvikler sine kollektioner af jagttøj til nordeuropæiske jægere. Tøjet er de seneste år blevet mere og mere populært blandt danske jægere, der især sætter pris på RemingtonSWs evner i det nordiske klima.
Det glæder ikke mindst Trine Hedegaard og Dennis Horn, der i 2019 begyndte at importere de estiske produkter til Danmark. Det unge par sælger i dag det estiske jagttøj på nettet og på messer flere steder i Danmark.
Men historien om jagttøjet RemingtonSW i Danmark begyndte faktisk slet ikke til lands, men til vands. Trine Hedegaards mand var nemlig begejstret fisker og da de mødtes, tog han hende med på fisketur. Det var hyggeligt, men Trine var ikke helt tilfreds med udbyttet. Faktisk havde hun efter tre måneder endnu ikke fanget en fisk.
”Det må der kunne gøres noget ved” tænkte Trine, der egentlig er uddannet pædagog, og før nogen anede af det, havde hun fundet en sø, der skulle laves om til en Put and Take sø. Det burde give fiskerne lidt bedre muligheder for at fange noget end Trine selv havde oplevet med de vilde fisk.
Arbejdet med at udvikle og drive Put and Take søen i Hornum var ikke bare dejlige dage i naturen, men også hyggelige møder med fiskere i alle aldre. Derfra var vejen til tanken om at producere og sælge fiskeudstyr ikke lang. De to Put and Take ejere begyndte at sælge blink og fiskeudstyr fra firmaet Akkoi både ved søerne og rundt omkring i forretninger.
Så kom covid-19, og dermed blev det svært at sælge fiskeudstyr rundt omkring i forretningerne. De unge entreprenører begyndte at lede efter nye kvalitetsvarer at sælge og tænkte i højere grad på at sælge deres varer på nettet. Valget faldt på det estiske firma RemingtonSW, der producerede jagttøj. Et ungt firma, der allerede havde mange kunder – især i Østeuropa.
Trine byggede selv internetsiden op og fik de første varer hjem fra esterne. Derefter fik hun og Dennis gode venner, der går på jagt, til at teste det estiske tøj på jagt i Danmark og i udlandet. Jægerne fik besked på at gå hårdt til jagttøjet, og tilbagemeldingerne var positive. Det estiske tøj imponerede – og pludselig havde RemingtonSW fået en dansk grossist. Planen var at sælge på nettet og på længere sigt også i enkelte, udvalgte butikker.
”Især termotøjet har været en stor succes. Vi sælger rigtig meget af det til danske jægere”, fortæller Trine Hedegaard, der ikke er i tvivl om, hvorfor det estiske firma har succes.
”De har hele tiden en utrolig fokus på at udvikle og forbedre deres produkter. For eksempel sad vi sidste år og kiggede på en af deres huer. Der var et par detaljer omkring knapperne, som vi ikke forstod logikken i. Vi beskrev problemet for dem, og da årets første sending landede i Danmark først i 2023 var huerne blevet ændret efter vores feed back. Det var ret imponerende,” fortæller den 32-årige entreprenør.
Det er dog ikke nok at have gode produkter. Jægerne skal også have mulighed for at mærke på dem. Det kan de i RemingtonSWs showroom i Aars, men faktisk også når de handler på nettet.
”Det er en klar erfaring vi har gjort, at når jægerne besøger vores showroom og kan føle på kvaliteten, så ender de med at vælge RemingtonSW. Derfor er det vigtigt for os, at jægerne også kan nå at føle på de varer, der sælges på nettet inden de beslutter sig endeligt. Det sikrer vi ved at betale fragten og en eventuel returnering. På den måde kan kunder bestille jagttøj og være helt sikre på at kunne returnere det, hvis form eller størrelse ikke passer dem”, fortæller Trine.
En anden måde at få direkte kontakt med jægerne har været messer. Blandt andet Jagt og Outdoor messen i Aars i februar, hvor Trine de sidste par år har mødt masser af jægere. Den direkte kontakt med jægere og jagtmiljøet er vigtig. Både fordi det letter salget, men også fordi Trine og Dennis vil være en del af jagten i området – og de er villige til at gå endnu længere for at komme ud og møde jægerne, der hvor de er.
”Vi pønser på, om vi ikke kan organisere nogle jagtevents. Fællesjagter med tema. Dennis er jo kok, så det kunne være en dag med jagt og mad eller noget lignende”, forklarer Trine. På sigt håber hun, at der dermed også kan skabes noget socialt omkring jagt og udstyr.
”Vi er begge to meget sociale og synes det er hyggeligt at mødes med folk, der brænder for noget. På længere sigt kunne vi godt se det hele udvikle sig til en ”community,” hvor folk, der holder af jagt og udendørsliv kan mødes og glædes over deres jagt sammen”, fortsætter den iderige entreprenør.
Ambitionerne er dermed ikke bare vækst for virksomheden. Måske er det vigtigste for Trine, at RemingtonSW forretningen også har en social dimension og skaber noget spændende for jægere i lokalområdet på længere sigt.
”Vi skal ikke vokse for enhver pris. Selvfølgelig er omsætningen vigtigt, men det er også vigtigt, at vi fortsat får glade og tilfredse kunder, der har lyst til at vende tilbage til RemingtonSW, og det miljø vi bygger op de kommende år.