De fleste steder i jagtbranchen er heldigvis ved at være over de voldsommeste konsekvenser af COVID19 og de udfordringer det gav forsyningskæder og detail verden over. Det gælder blandt andet optik-producenten Zeiss, der netop har afsluttet første halvdel af regnskabsåret 22/23.
Den klassiske, tyske kikkertproducent (der også producerer indenfor en række andre områder) noterede sig en markant stigende omsætning, som også Zeiss Nordics, der dækker det danske marked, er godt tilfreds med.
”Vi er i en situation med geopolitiske udfordringer og vanskelige makroøkonomiske betingelser. I en sådan situation er det absolut ingen selvfølge, at man kan gennemgå en udvikling som den, ZEISS har præsteret, siger Walther Heger, der er CEO for Zeiss Nordics. Han understreger dog at salget af sigtekikkerter og kikkerter fortsat ikke er helt der hvor Zeiss ønsker det og at der derfor arbejdes på at udvikle en række nye produkter.
Zeiss samlede omsætning var første halvår på 4.836 mio. EUR, hvilket svarer til en fremgang på 18 procent i forhold til foregående år. Også det samlede antal ansatte globalt steg, så ZEISS nu omfatter 41.259 ansatte.