Højeste sikkerhedsklassificering nogensinde tildelt den nye Subaru Outback i Euro NCAP

Subaru modtager den højeste score nogensinde i 3 ud af 4 kategorier.

Af Subaru

  • Den helt nye Subaru Outback bliver tildelt topkarakteren på fem stjerner af Euro NCAP.
  • Den seneste generation af EyeSight modtog den højeste score, der nogensinde er givet til et førerassistentsystem (95%).
  • Højeste score for ubeskyttede trafikanter der hidtil er tildelt en bil siden Euro NCAP hævede sin teststandard i 2020 (84%).
  • Højeste score for beskyttelse af børn tildelt en bil i klassen Stor familiebiler (89%).

I alle fire testkategorier (voksenbeskyttelse, børnebeskyttelse, fodgængere og førersupportsystemer) klarede Outback sig på et imponerende niveau med en bemærkelsesværdig høj gennemsnitsscore.

Den nye Outback udmærkede sig især i kategorien Driver Support Systems – hvor den nyeste generation af Subarus EyeSight-system bidrog til, at modellen blev tildelt den højeste score, der hidtil er givet til en personbil. Også i kategorien for beskyttelse af ubeskyttede trafikanter (“fodgængere”) var resultatet det højeste uddelt til en personbil efter den opdaterede testprotokol Euro NCAP har brugt til at teste biler siden 2020.

I kategorien “Børnebeskyttelse” var Outback bedst i klassen med den højeste score tildelt en stor familiebil siden den nye testprotokol trådte i kraft.

Topkarakteren afspejler Subarus mål og ry som producent af verdens sikreste biler. Den helt nye Outback er den første model, der er udstyret med den nyeste generation af Subarus eget førersupportsystem EyeSight. EyeSight er baseret på en teknologi med to fremadvendte farvekameraer, der læser og fortolker trafiksituationen for at advare føreren om fare og om nødvendigt træffe foranstaltninger for at undgå ulykker.

I forhold til den forrige generation er systemets synsfelt næsten fordoblet og softwaren er blevet opdateret med flere og udvidede standardfunktioner. Disse inkluderer blandt andet; adaptiv fartpilot med vognbanecentrering, advarsel om vognbaneafvigelse med evnen til at manøvrere i nødstilfælde, aflæsning af trafikskilte med intelligent hastighedsbegrænser og automatisk bremsefunktion, der gennem EyeSight´s stærkt øget udsyn er blevet endnu mere effektiv til at registrere og undgå trafik samt kollisions muligheder ved siden af ​​vejen. Vejbanefunktionsassistenten er forfinet med hensyn til at genkende og aflæse fysiske vognbanebegrænsninger som vejkanter og græs.

Yderligere sikkerhedsfunktioner, der har bidraget til EyeSight-systemets gode resultater i Euro NCAP, er den automatiske bremsefunktion. Funktionen overvåger køretøjer bagved og op til 70 meter til siderne, i forbindelse med bakning samt ansigtsgenkendelse systemet, der advarer føreren, hvis denne begynder at blive træt eller hvis opmærksomheden på sikker kørsel distraheres på anden vis.

Med hensyn til passiv sikkerhed – i det tilfælde hvor en kollision trods alt ikke kan undgås – er den helt nye Outback bygget på Subaru Global Platform. Her har mængden af ​​højstyrkestål muliggjort en lettere konstruktion af karosseriet. Karosseriet er blevet forstærket med ekstra bjælker og vanger, således er kollisionsbeskyttelsen forbedret med 40 % med hensyn til absorption og distribution af kollisionskræfter. Det øget niveau for kollisionsbeskyttelse har bidraget til den nye Subaru Outback, klarer topkarakterer i Euro NCAP’s seneste sikkerhedstest.

Læs også