Jægernes optræden på sociale medier kan være en trussel mod jagtens fremtid

Derfor opfordrer Danmarks jægerforbund jægerne til at tænke sig om, inden man lægger billeder op af jagt og vildt

De fleste jægere ved, at fremtiden for jagten i Danmark i betydelig grad kommer til at blive afgjort på de sociale medier. Sagt på en anden måde: Jægeres adfærd på sociale medier – og befolkningens opfattelse af jagt og jægere kommer til at have en markant påvirkning på lovgivere og andre, der har indflydelse på fremtiden for dansk jagt.

Derfor præsenterede Danmarks Jægerforbund for nylig seks gode råd til jægere, som benytter sig af sociale medier. Det er et glimrende initiativ, som MIT JAGTBLAD hermed videregiver.

Jægerforbundet indleder med at understrege, at en imponerende del af den danske befolkning accepterer jagt i Danmark og skriver videre at. ”Jagt giver ro, glæde og oplevelser for livet. Så hvorfor ikke dele oplevelserne med andre? Både jægere og ikke-jægere. 91 pct. af befolkningen accepterer jagt, og det er en af de højeste procentsatser i Europa. Med så god opakning følger et ansvar, og det har vi blandt andet mulighed for at løfte på de sociale medier. Det er ikke alle, som er lige gode til at kommunikere på de sociale medier. Derfor har jægerforbundet udarbejdet seks råd til jægere, der ønsker at dele jagtoplevelser på f.eks. Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat eller X:

1. Når du deler dine jagtoplevelser på sociale medier, så husk at opslaget er tilgængeligt for ALLE – både personer du kender og ikke kender.

Det er altså ikke bare dine venner på Facebook og dine følgere på Instagram, der kan se, hvad du deler, dit opslag kan sagtens havne på vildfremmedes sider. Det betyder, at mange ikke-jægere ser dit opslag, og her repræsenterer du pludselig alle jægere med dit opslag.

2. Når du deler dine jagtbilleder, repræsenterer du ALLE jægere. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvilket indtryk af jagt og jægere, du giver videre til offentligheden.

3. For ikke-jægere vækker et billede af et dødt dyr sjældent de samme følelser, som det gør hos jægere. De ser ikke oplevelsen, jagten, glæden og forløsningen, de ser blot et dødt dyr. Men vi har muligheden for at vise dem, at jagt er så meget mere end blot at slå ihjel. Tænk derfor over hvordan dyret præsenteres pænest, når du tager billeder af dit nedlagte vildt. Store skudhuller eller meget blod kan virke skræmmende på ikke-jægere.

4. Mange jægere tager billeder af riflen, når de er på jagt. Men der kan være gode grunde til at overveje, om billeder af våbnet skal deles på sociale medier. Undgå at have våbnet i fokus på dine billeder. Meta, der ejer Facebook og Instagram, tillader nemlig ikke promovering af salg og brug af våben på deres platforme.

5. Jagt er så meget mere end blot at skyde dyr, derfor er det oplagt, at du f.eks. også deler unikke naturoplevelser, vildtpleje og madlavning på dine sociale medier.

6. Opslag på sociale medier lever længe, derfor er overvejelserne ikke slut, når du har postet dit indhold. Så husk den gode tone i kommentarsporet.”

Gode råd fra Danmarks jægerforbund, som vi alle skal overveje. Det er billedet af jagten og jægerne, der skaber rammerne for fremtidens jagt i Danmark. Vi har alle et ansvar for at jagt fremstår som et vigtigt og ordentligt element i vildtforvaltning og naturpleje i Danmark – og der skal ikke mange uheldige episoder til på nettet for at ødelægge det for alle.

Læs også